Ar trebui ca elevii să aibă aceeași intrare în școală cu a profesorilor? Zilele trecute, declarația unei profesoare de Limba și Literatura Română de la o școală din București a stârnit nenumărate controverse. Dumneaei spunea așa: „Este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite.”
Claudia Osiceanu, profesoară de Limba și Literatura Română la Școala Gimnazială „Grigorie Ghica Voievod” din București, este de părere că elevii și profesorii ar trebui să aibă intrări diferite, așa cum este și în prezent. Motivația? Desființarea intrărilor separate „este o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic. În primul rând, suntem categorii sociale diferite. (…) Nici la spital, dacă mergem, nu dăm nas în nas cu doctorul pe scară. Au intrări separate medicii și pacienții (…).
Un cadru didactic, chiar și în societatea contemporană în care este afectată imaginea profesorului, rămâne un mentor, un formator de destine. Și ca să pot să fac lucrul acesta corect, îmi trebuie o stare, îmi trebuie un statut, un loc în instituție. Haideți atunci să le deschidem și cancelaria. Să intre și în cancelarie”, au fost declarațiile dumneaei pentru Școala 9.
Ar trebui ca elevii să aibă aceeași intrare în școală cu a profesorilor? De unde a pornit dezbaterea?
Ideea desființării intrării separate pentru profesori și elevi a fost menționată în raportul anual al Consiliul Național al Elevilor privind noul Statut al Elevului. Părerile dascălilor sunt foarte împărțite. Unii consideră că această schimbare ar fi oportună, pe când alții cred că ar fi o încălcare a disciplinei și o retrogradare de statut.
Dezbaterea privind intrarea comună a elevilor și profesorilor în școli a generat discuții ample în mediul educațional. În cadrul acestei probleme se intersectează considerații de securitate, egalitate și logistică, fiecare cu argumente pro și contra.
Argumentele susținătorilor intrării comune se concentrează pe egalitate și interacțiune. Potrivit lor, acest sistem ar putea elimina anumite bariere între elevi și profesori, contribuind la un climat școlar bazat pe respect reciproc și transparență. De exemplu, în unele școli unde s-a implementat această practică, s-a observat o îmbunătățire a relațiilor profesor-elev și o atmosferă mai prietenoasă în incinta școlii.
În contrast, cei care se opun intrării comune subliniază aspecte legate de siguranță și eficiență. O intrare separată pentru profesori permite o supraveghere mai atentă a accesului în școală și poate reduce riscul incidentelor de securitate. De asemenea, separarea intrărilor poate facilita o gestionare mai eficientă a fluxului de persoane, evitând aglomerările care pot apărea la orele de vârf.
În ultima instanță, decizia privind modalitatea de acces în școli ar trebui să țină cont atât de necesitățile de securitate, cât și de cele educaționale și sociale ale comunității școlare.