Băiețel cu ADHD de la o școală din Bistrița, greu de integrat în colectiv. Învățătoarea a sunat poliția ca să-l „potolească” pe copil. Cazul băiețelului cu cerințe educaționale speciale de la școala gimnazială „Grigore Silași” Beclean din Bistrița-Năsăud a ajuns încă din luna septembrie în atenția presei, iar situația nu pare să își găsească rezolvarea cu ușurință.
Cuprins:
Băiatul, diagnosticat cu ADHD-tulburare de deficit de atenție și hiperactivitate, este elev în clasa a II-a, într-un colectiv în care nu mai este dorit nici de învățătoare, nici de părinții celorlalți copii. Principalul motiv ar fi ieșirile sale violente.
Din spusele părinților celorlalți copii din casă, copilul nu s-a putut integra din cauza ieșirilor violente pe care le are, iar astfel, părinții a 23 de copii, din totalul de 29 și-au exprimat dorința, prin semnături, ca elevul să fie mutat din clasă.
În urmă cu un an, copilul a fost diagnosticat cu ADHD.
Recomandările Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud (CJRAE) au fost ca acesta să urmeze învățământul de masă, pe baza unei programe speciale, adaptate nevoilor sale.
Totuși, ceea ce se întâmplă în timpul programului școlar nu ține de părinții copilului, care o acuză pe învățătoare că nu depune efort pentru integra elevul în colectivul clasei.
„El ar trebui să urmeze o programă specială pentru CES. Învățătoarea a semnat acord pentru asta, dar nu se respectă nimic. Ni s-a recomandat chiar învățământul la domiciliu… Copilul – dacă nu e provocat – nu este violent. Au ajuns să se facă hârtii semnate de părinți să nu mai primească copilul nici în alte clase, în cazul unui transfer”, a explicat unul dintre părinții copilului, pentru Bistrițeanul.ro
Băiețel cu ADHD de la o școală din Bistrița, greu de integrat în colectiv. Învățătoarea a sunat poliția ca să-l „potolească” pe copil
Episoadele de violență ale copilului sunt taxate prin scăderea notei la purtare. Părinții copilului susțin că astfel, cadrul didactic ar încerca să îl excludă din clasă. Mai mult, în urmă cu două săptămâni, învățătoarea a sunat la 112, după ce elevul diagnosticat cu ADHD s-ar fi ridicat în picioare și s-ar fi luat de alt elev.
Reacția copilului nu ar fi venit de nicăieri. Părinții susțin că jignirile la adresa copilului lor sunt la ordinea zilei, iar ceilalați elevi îl jignesc adesea folosind cuvinte ca: „animal”, „împuțit uman”, „bufonul clasei”.
Directorul Școlii Gimnaziale „Grigore Silași” este de părere că s-a exagerat prin apelul la 112, în cazul băiatului, iar adevărul ar fi undeva la mijloc.
„Noi am făcut ce ține de noi, avem inclusiv învățător de sprijin. Doamna învățătoare a semnat acord pentru programa specială adaptată elevilor cu CES. Am hotărât ca până după vacanța din octombrie să se încerce integrarea lui acolo și ca urmare a recomandărilor CJRAE.
Vedem după aceea ce reușim să facem. Nu știu dacă e o soluție să mutăm problema dintr-o clasă în alta. Ar fi o variantă inclusiv învățământul la domiciliu, cel puțin pentru o perioadă…”, spune Sorin Budișan.
În aceste momente, copilul beneficiază prin Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud, de un profesor de sprijin, care e arondat la școală și de consiliere din partea consilierului școlar.
Însă în funcție de evoluția diagnosticului, părinții vor trebui la un moment dat să plătească pentru terapiile de redresare comportamentală, deoarece acestea nu sunt decontate de stat.
Băiețel cu ADHD de la o școală din Bistrița, greu de integrat în colectiv
„Depinde foarte mult de tipul de CES cu care este diagnosticat copilul. Și oricum, orice copil diagnosticat cu CES ar trebui să aibă susținere de la școală și de la Stat, pentru terapie. Pentru că, poate părinții copilului nu au bani să îi plătească terapie pentru ajustarea comportamentală. La ora actuală, în Bistrița-Năsăud, NU se decontează nici măcar o oră. Și pentru unii părinți este un efort financiar pe care nu și-l permit.
Apoi, dacă acest copil este agresiv, atunci TREBUIE să fie însoțit de cineva la școală, TOT TIMPUL. Dar aici iarăși se ridică problema: CINE plătește acel însoțitor?
Că poate părinții lucrează, și atunci nu pot să-l însoțească la școală. Iar să angajeze pe cineva, poate nu-și permit.
E drept că trebuie luată în considerare și siguranța și integritatea celorlalți copii din clasă. DAR întrebarea este CE FACE STATUL? Pentru că terapiile nu sunt ieftine, și nu sunt decontate de Stat! Și atunci apar situații, ca și aceasta, greu de gestionat!”, a explicat, pentru Bistrițeanul.ro, Ana Dragu, managerul Centrului de Resurse și Referință în Autism „Micul Prinț”.
La finalul lunii octombrie, copilul va avea parte de o nouă evaluare.