Performanța la feminin. În luna martie, lună în care celebrăm femeia, evenimentul NO.MAD Talks Ilfov a avut în focus performanța la feminin. Andreea Lițescu și Cristiana Oprea au vorbit despre curaj și performanță. Două femei puternice au împărtășit informații despre aptitudini, gânduri motivaționale, resurse pentru a încuraja și inspira alte femei. Discuția despre barierele stereotipurilor, moderată de Olivia Sandu – Ambasador NO.MAD Talks Ilfov, a fost intensă și inspirațională.
Cuprins:
Performanța la feminin. Andreea Lițescu, pilot comandant de aeronavă, îmbină cu eleganță viața profesională cu cea de familie
Andreea Liţescu este pilot comandant de aeronavă. În copilărie a iubit școala, artele marțiale, chimia și alpinismul. Pilotează de la 17 ani. A făcut parte din Aeroclubul României și a studiat la Școala Superioară de Aviație Civilă. A devenit comandant de aeronavă la mai puțin de 30 de ani și ulterior a fost și comandant de bază.
Este una dintre puținele femei din lume care pilotează aeronave mari de călători. Timpul însumat petrecut în zbor depășește un an. Andreea Lițescu îmbină cu eleganță viața profesională cu cea de familie, făcându-și timp să scrie și povești pentru copii. Povestea Lunei este despre o fetiță care vrea să zboare.
Olivia Sandu: De ce resurse sau skill-uri ai nevoie pentru a face tot ceea ce faceți voi? Căror aptitudini se datorează performanțele voastre?
Andreea Lițescu: La noi este destul de ușor pentru că în aviație totul este foarte bine stabilit. De fapt, la noi este o rutină continuă și din simplu motiv că siguranța zborului este cea mai importantă. Avem proceduri pe care le respectăm cu sfințenie, check list-uri. (…) Într-o zi de zbor, cu două curse, noi ducem și aducem aproape o mie de suflete.
Performanța la feminin. Andreea are și o altă calificare, cea de instructor, fiind printre puținele femei care nu sunt doar pilot – comandant, ci și instructor. Pe lângă aptitudinile tehnice pe care trebuie să le dețină un pilot, partea de soft skills este foarte importantă. Ce înțelegem prin soft skills?
Andreea Lițescu: Fiecare persoană este diferită. Noi, ca și comandanți, suntem într-un fel niște psihologi pentru că trebuie să-i înțelegem pe oamenii de lângă noi (…). Trebuie să respectăm aceleași proceduri, aceleași check list-uri, dar în același timp trebuie să rămânem și oameni pentru că factorul uman este cel mai important în orice domeniu. Practic este și o poveste. Aș putea spune că pe fiecare zbor pe care l-am avut, am întâlnit povești de viață și oameni extraordinari pe care nu i-am mai văzut niciodată după acest zbor și totuși îi port în suflet.
Dacă ar fi să recomand aviația, deși știu că tinerii de astăzi au o mie de idei, este pentru că aviația este un domeniu absolut incredibil din toate punctele de vedere, nu doar pentru ceea ce vedem de acolo de sus.
Performanța la feminin. Cristiana Oprea, cea mai activă femeie pilot de raliu din România. Are certitudinea că la volan va putea schimba lumea în bine
Cristiana Oprea este prima româncă pilot care a concurat în Campionatul Mondial de Raliuri FIA WRC și fondatoarea proiectului Femei în Motorsport. Mai presus de trofee, Cristiana consideră sportul un catalizator pentru schimbare și își dorește ca demersul ei să inspire oamenii să aibă curaj să își urmeze visul. În 2024, Cristiana concurează în Campionatul European de Raliuri.
Cristiana Oprea a avut curajul de a face o schimbare uluitoare în viața sa profesională. A trecut de la arhitectură la motorsport. Acum promovează femeile din automobilism și motociclismul românesc, misiunea sa fiind de a demonta stereotipurile de gen atât în sport, cât și în societate.
În online, Cristiana scrie despre mașini, povestește întâmplări inedite din motorsport, dar face și review-uri auto autentice și pline de umor. Blog-ul său despre #mașinicupoveste îl găsiți aici!
Întrebată ce skill-uri stau în spatele performanțelor din lumea motorsportului, Cristiana a vorbit despre curiozitate și reziliență.
Cristiana Oprea: Cred că m-a salvat în primul rând curiozitatea de a explora lucruri noi și acest trial and error pe care l-am acceptat, în care mi-am dat seama ce îmi place să fac și ce nu. Ce încerc să deleg și ce pot să fac eu din ce în ce mai bine. Al doilea skill ar fi reziliența. În motorsport înveți foarte repede că oricât de bine te-ai pregăti, pot să apară întotdeauna lucruri neprevăzute. Înveți să triezi, să înveți ce e în controlul tău și ce nu.
Despre cât de nocivă poate fi uneori presiunea care vine din comparația cu cei din jurul nostru:
Cristiana Oprea: Avem deseori tendința asta nocivă să ne comparăm unii cu ceilalți și să vedem ce e rău la noi, că noi nu suntem suficienți sau să ne demotivăm când îi vedem pe ceilalți că reușesc. Cumva acest lucru vine și din sistemul educațional din România. Tindem să ne uităm ce notă a luat colegul, să ne simțim rău.
De ce noi am luat mai puțin sau nu am putut să fim perfecți? Tindem spre această perfecțiune artificială, când, de fapt, în viața reală, cel mai frumos lucru e să apreciezi, să îți dai seama că atunci când cineva reușește să facă un lucru bun înseamnă că e posibil și că e posibil și pentru tine.
Olivia Sandu: Sindromul impostorului. L-ați cunoscut în carierele voastre? Cum și-a pus amprenta asupra voastră?
Sindromul impostorului
Sindromul impostorului este un fenomen psihologic în care persoanele își pun la îndoială realizările și trăiesc o frică persistentă de a fi expuse ca „fraude”, chiar dacă au succes și sunt competente în domeniul lor. Persoanele care suferă de sindromul impostorului tind să creadă că succesul lor nu se datorează abilităților sau competențelor lor, ci norocului, întâmplării sau faptului că au reușit să îi păcălească pe alții că sunt mai inteligenți sau mai capabili decât sunt de fapt.
Sindromul impostorului este un fenomen destul de răspândit. Mulți dintre cei care experimentează acest sindrom sunt perfecționiști și se simt presați să realizeze fiecare sarcină la un standard foarte înalt.
Andreea Lițescu: Sunt multiple momente când poate simți că nu ești ceea ce văd oamenii din jur. Nu îmi plac titulaturile, prima femeie care a făcut nu știu ce. Nu contează asta. Contează ce dai mai departe. Aviația pentru mine a început când am putut și eu să dau înapoi. Îmi place să cred că pot să ofer înapoi ceea ce am învățat și că le dau un exemplu nu doar pe partea de pilotaj, noilor generații, dar și despre cum să se poarte atunci când vor fi în locul meu.
Cristiana Oprea: Eu n-am fost la fel de norocoasă. Atunci când am intrat în raliuri și am început să concurez constant, am auzit destul de des, de la alți colegi piloți sau copiloți, că nu o să fiu pilot adevărat, că e doar un moft, că o să renunț repede. Nu am simțit o încurajare, cu unele excepții. (…) Partea frumoasă în Social Media e atunci când învățăm să vedem mai degrabă încurajările și lucrurile pozitive pe care putem să le dăm mai departe. Așa este mai ușor să trecem peste sindromul impostorului pe care îl generează toate comentariile negative și comparația asta constantă.
Olivia Sandu: Cum gestionați nevoia de adrenalină și control în viața personală?
Cristiana Oprea: Partea bună e că împart viața cu cineva care e tot din motorsport și ne-am obișnuit să ne planificăm vacanțele și timpul împreună în funcție de raliuri. Încerc să nu fiu foarte mult cu controlul. În principiu, ne place foarte mult să ne detașăm de ceea ce facem ca job și pur și simplu să ne petrecem timp în natură. Cred că asta e partea frumoasă în antreprenoriat, că poți să faci lucruri complet opuse și să le echilibrezi.
Andreea Lițescu, între viața de comandant în aer și comandant în viața de familie. Cum a reușit să găsească echilibrul între profesional și personal și cum a schimbat-o viața de mămică
Când petreci 900 de ore pe an în zbor și ai pe mână atâtea vieți, responsabilitatea este imensă. Meseria Andreei este una, pe cât de frumoasă, pe atât de solicitantă și stresantă. După ce a devenit mamă, Andreea a învățat să-și acorde timp și să pună pe primul loc familia. Acesta este și motivul pentru care a ales să-și facă job-ul part time, întroducând această nouă opțiune în compania pentru care lucrează.
Andreea Lițescu: Eu aleg să mă deconectez foarte ușor pentru că după 22 de ani în aviație, am învățat că e foarte important să îți acorzi timp ție. Acesta este și motivul pentru care atunci când m-am întors din concediul de maternitate am ales opțiunea de part-time. Am și schimbat acest aspect în cadrul companiei noastre și acum toate mămicile pilot, care se întorc la zbor, au această opțiune. În momentul de față zbor două săptămâni pe lună, după care două săptămâni sunt liberă.
Este o carieră pe care este foarte greu să o faci pe termen lung la turație maximă. Până să o am pe Sara eram complet workaholic. Sara m-a învățat să mă bucur, să mă rebucur de toate lucrurile mărunte. Să nu mai alerg cu orice preț în a le demonstra altora cine sunt. Prin Sara m-am redescoperit pe mine.
Credeam că o s-o învăț eu foarte multe lucruri, dar într-un fel sau altul, ea m-a învățat pe mine multe lucruri. Uneori tindem să fim comandanți și acasă și unul cu celălalt și cu Sara, dar nu funcționează pentru că la sfârșitul zilei cea mică este cel mai mare comandant din casă. Activitatea mea preferată este să merg la antrenamentele de tenis ale Sarei și sper că va urma o carieră și să facă sport de performanță în acest domeniu. Mă relaxează să o văd pe ea făcând ceva ce iubește.
Olivia Sandu: Ai menționat această opțiune de part time după revenirea din concediul de maternitate. Nu exista înainte…
Andreea Lițescu: Se folosea într-un mod în care nu era practic o procedură, nu era ceva standard. Și pentru că mi s-a oferit mie această opțiune, am considerat că nu trebuie să rămână doar pentru mine. Am vrut să fac ceva și pentru restul mămicilor care vor veni după mine. Fiind una dintre primele mămici de la Wizz, practic am crescut împreună. Eu când am intrat într-o companie aeriană eram foarte mică. Aveam 23 de ani. Eram o tânără care credea că totul va fi foarte ușor. În momentul în care am rămas însărcinată, eram șef de bază. Mă gândeam că o să am șofer și bonă.
După ce-am născut-o pe Sara nu o lăsam nici pe mama s-o ia în brațe. Mi-am dat seama că toate planurile mele sunt opuse. În timp, am învățat să accept ajutor. A fost foarte greu, mai ales că eram într-o meserie în care îmi doream mereu să dețin controlul, dar da, acest part time ne oferă tuturor fetelor pilot șansa să ne continuăm cariera în aviație și totuși să fim acasă pentru cei mici. Este foarte greu să îi explici unui copil de 2 ani, când te trezești la 3, 4 dimineața, că trebuie să pleci de acasă, la zbor.
Este un program complet diferit. De multe ori îmi spunea că vrea să meargă cu mine, s-o pun în geantă și s-o iau cu mine. O voi lua la zbor. Chiar i-am spus că indiferent de ce va alege, nu o voi împinge să urmeze o carieră în aviație, dar îmi doresc să piloteze avioane și elicoptere pentru sufletul ei. E ceva ce îmi doresc să simtă din dragostea noastră pentru zbor, dar o voi incuraja să facă ceea ce o face pe ea fericită pentru că fiecare om este diferit.
Spre deosebire de aviație, în raliuri, femeile trebuie să aleagă între carieră și maternitate. Cristiana Oprea speră că acest lucru se va schimba treptat, prin conștientizare, implicare din partea brandurilor, care pot susține femeile pilot și pe durata acestei perioade, în care nu pot fi la volan pentru că aduc pe lume o viață și se dedică creșterii copilului.
Cristiana Oprea: În raliuri nu există nicio femeie pilot în ultimii 20 de ani care să fi devenit mamă și să fi continuat să concureze sau să fi revenit în sport. Și asta arată foarte mult despre diferența de gen în raliuri și în sport, în general. Ne uităm la sportul de performanță și vedem 2, 3, 4 tenismene care au reușit să revină. Sunt și acolo puține exemple și recente. Eu, dacă aș face un copil acum, probabil că nu mi-aș convinge sponsorii să mă susțină un an până aș reveni la volan. Diferențele sunt foarte mari. Când vine vorba de femei (n.r. – în motorsport) trebuie să alegi între carieră și a avea un copil, deocamdată. Sper să existe schimbări în sensul ăsta.
Cu cât vom avea mai multe companii cu femei în conducere, care înțeleg ce înseamnă, care înțeleg că dacă alegi să faci un copil nu înseamnă că nu poți să performezi în continuare. Nu înseamnă că nu te întorci cu aceeași seriozitate. De asta avem nevoie și de branduri de femei, braduri de beauty, companii din industria asta care se adresează femeilor, avem nevoie de ele implicate în domeniile astea vulnerabile pentru că este o vulnerabilitate. La nivel declarativ sunt foarte multe branduri care susțin femeile. Concret, sunt foarte puține acțiuni prin care se urmărește să se schimbe ceva.
Ele au fost Andreea Lițescu și Cristiana Oprea, două exemple în societatea românească, femei de succes în domenii majoritar masculine, care și-au transformat cu determinare pasiunea pentru senzațiile tari într-un drum spre performanță, printre nori sau prin raliuri. Olivia Sandu, Ambasador NO.MAD Talks Ilfov, a făcut posibil acest eveniment inspirațional.
Performanța la feminin. NO.MAD Talks este o comunitate de freelanceri și antreprenori care cred în colaborare și în puterea lui împreună
Olivia Sandu: NO.MAD Talks este o comunitate de freelanceri și antreprenori care cred în colaborare și în puterea lui împreună. Proiectul a fost fondat în București, în 2018, de Iunieta Sandu, și numără astăzi peste 10,000 membri.
Din vara trecută a început să se extindă prin ambasadori la nivel național, moment în care am considerat oportun să introduc conceptul și în Ilfov Nord. Fiind recent mutată aici, mi-a dat ocazia să descopăr business-urile locale, dar și oamenii din spatele lor și dorința comună de a face lucruri împreună pentru a crește și a se susține reciproc.
Prin evenimentele de networking organizate încurajăm oamenii să-și descopere și urmeze pasiunea, să lucreze pe cont propriu, să se deschidă pentru a face schimb de idei, proiecte, clienți. Scopul este de educare și conectare în tot acest drum care de multe ori poate fi prea singuratic. Următoarele întâlniri, de o frecvență lunară, vor dezvolta subiecte precum: construirea unei comunități în jurul unei cauze, profitabilitate, echilibrul dintre viața personală și profesională, importanța creativității, scalare și multe altele.
Sursă FOTO: Wonderpic by Ana Negru