Testul oglinzii. Autorul (Philippe Rochat) spune că dezvoltarea conștiinței de sine la un copil poate fi descrisă în cinci etape sau niveluri. Aceste niveluri sunt de obicei finalizate în momentul în care copilul este de patru sau cinci ani.
Cuprins:
Fiecare dintre aceste niveluri pot fi recunoscute în modul în care un copil reacționează la imaginea de sine reflectată într-o oglindă. O modalitate de a măsura acest lucru este de a pune un semn sau o bucată de hârtie pe fruntea copilului fără ca el să-și dea seama. Apoi, copilul este pus în fața unei oglinzi pentru a vedea ceea ce el sau ea face.
Există șase reacții posibile. Primul nivel este 0, care indică necunoașterea completă de sine. Nivelurile 1-5 reprezintă creșterea complexității în ceea ce privește conștiința de sine.
Nivelul 0: Confuzie– acest nivel reprezintă absența completă a conștiinței de sine. Copilul pus în fața unei oglinzi este în necunoștință de cauză . El crede că vizionează o prelungire a mediului ambiant în loc de o reflecție de sine și prin urmare nu va avea nici o reacție în a-și duce mâna la frunte pentru a lua hârtiuța. Acest lucru este similar cu reacția observată la animale puse în fața oglinzii: păsările care se uită la o oglindă în cuștile lor cred că se uită la un companion, în timp ce, câinii pot să mârâie la imaginea lor reflectată gândindu-se că este un alt câine care le invadează teritoriul.
Nivelul 1: Diferențierea- copilul este conștient de faptul că ceea ce este în oglindă este diferit de mediul care-l cuprinde și că există o potrivire între ceea ce vede că se întâmplă în oglindă și ce simte el însuși sau face el însuși.
Testul oglinzii. Nivelul 2: Situația– în plus față de etapa diferențierii, copilul poate să privescă în oglindă și să imite anumite gesturi ale adultului- poziția limbii adultului. Copilul stabilește o legătură clară între mișcările văzute în oglindă și cele simțite de el.
Nivelul 3: Identificarea– copilul își dă seama în final că ceea ce este în oglindă este el sau ea. În acest moment, în cazul în care copilul are un post-it pe cap, atunci când îl vede în oglindă va încerca să îl scoată. Această etapă începe, de obicei, la aproximativ 18 luni. Majoritatea psihologilor consideră că aceasta este proba de foc a conștiinței de sine. Acum copiii se pot identifica într-o oglindă si prin „testul rujului”, testul bulinei roșii de pe fruntea copilului( își va observa în oglindă imaginea corporală și își duc mâna la pata de ruj/ bulina lipită de pe frunte în încercarea de a o șterge/ a o înlătura). Ei încep să vorbescă despre ei, se referă la propria persoană -Eu, al meu, etc
Nivelul 4: Permanența– copilul se poate recunoaște în fotografiile de când era mai mic sau îmbrăcat în haine diferite. La acest nivel, conștiința de sine a mers dincolo de simplu fapt de a se recunoaște în oglindă. Sentimentul lor de sine continuă să existe în timp și spațiu.
Testul oglinzii. Nivelul 5: Conștiința de sine sau „meta” conștiința de sine– acest nivel este atins la vârsta de patru sau cinci ani. Aici copilul devine conștient de modul în care el este văzut de alții. El se vede prin ochii celorlalți. Acest lucru poate face ca acesta să experimenteze încredere în sine sau jenă în fața altora.
Testul oglinzii este un experiment care datează încă din anul 1970 și a fost folosit prima dată de psihologul Gordon Gallup Jr. fiind considerat primul semn de auto-recunoaștere.
Referințe:
https://thoughtfulparent.com/child-psychology-classics-mirror-test.html
Gemenele lui Mihai Morar au împlinit 16 ani. Mara și Cezara sunt în plină adolescență,…
Inovații și tratamente în medicina modernă: fertilizarea in vitro și managementul endometriozei. Într-o lume unde…
Din culisele unei familii numeroase. Șase copii și o mămică celebră - interviu cu Anca…
Fiica lui Mihai Găinușă a împlinit 19 ani. Mihai Găinușă, cunoscut pentru cariera sa în…
Familia Regală s-a mărit! Augustus Mihai de România, cel mai nou membru, este nepotul Principesei…
Picnic în familie by Social Moms – ediția de Halloween. Picnic în Familie, eveniment organizat…